UZBEKISTAN

11.9.16

Uzbekistan - serce Azji Centralnej. Kraj w swojej historii podbity przez Persów, Aleksandra Macedońskiego, ludy tureckie, Arabów, wojska Czyngis-chana i w końcu Związek Radziecki. Odzwierciedla się to w kulturze, potrawach czy wyglądzie Uzbeków. W każdym regionie różni się aparycja mieszkańców czy wzór wypiekanego chleba. Nie zmienia się ręcznie malowana zastawa oraz wielka miłość do, zmarłego podczas naszego pobytu, prezydenta.
Do miejsca jego pochówku stoi kolejka. Wpuszczeni zostajemy z grupą, ja podążam cała zakryta chustami na ubocze z innymi kobietami, tata idzie z mężczyznami, którzy siadają na przygotowane krzesła. Jeden z nich na głos odmawia modlitwę, a po 2 minutach wszyscy gęsiego muszą wyjść i zrobić miejsce dla kolejnej grupy zanoszącej się płaczem. Dla nas Karimow był krwawym dyktatorem, dla nich cudotwórcą. Hołd zmarłemu prezydentowi składają także Putin i Nazarbajew i to w dniu kiedy dojeżdżamy do Samarkandy. Powoduje to całkowity paraliż miasta, a nas zmusza do przejścia 5 km w upale z bagażami do hotelu.
Dodatkową walizkę trzeba przeznaczyć na walutę, bowiem 1 dolar to równowartość 3000 sum uzbeckich - to jedynie oficjalny kurs. Na czarnym rynku wartośc ta wynosi nawet 7000! Taksówki także dzielą się na legalne i te rozklekotane działające na czarno. Wychodząc z lotniska w mgnieniu oka rzucają się na ciebie taksówkarze, przekrzykujący się konkurencyjnymi cenami. Prowadzą fatalnie, nie zważają na pasy drogowe czy zakazy skrętu.
Uzbecy wyznają Islam, ale kraj boi się radykalnych muzułmanów. Mają bardziej liberalne podejście do religii, kobiety nie muszą nosić burek. Mimo to, moje krótkie spodenki spotykają się z dużym zainteresowaniem/oburzeniem. Dzieci do szkoły zakładają białe koszule i czarne spodnie czy spódniczki codziennie. Na ulicy widać wiele odświętnie ubranych kobiet, są to świeżo upieczone mężatki, które przez 40 dni od ślubu swoim strojem chwalą się zamążpójściem.
Ludzie na ogół są bardzo życzliwi, chętnie pozują do zdjęć. Na pewno traktują nas z mniejszym dystansem, ponieważ mój tata mówi po rosyjsku. Targować się trzeba wszędzie, inaczej mogli by się czuć urażeni. Ceny od razu spadają kiedy tata zaczyna po rosyjsku dochodzić się o kwotę. Czuję się bezpiecznie, bo na każdym rogu stoi policja. Nadmierna ochrona staje się jednak męcząca na lotnisku czy dworcu, gdzie jesteśmy prześwietlani i przeszukiwaniu po kilka razy. 
Uzbekistan kompletnie mnie zaskoczył swoją różnorodnością - od maleńkiej, biednej, zabytkowej i atmosferycznej Chiwy po nowoczesny, głośny, pędzący Taszkent.


Chiwa / Khiva















































Buchara / Bukhara



























Samarkand
















You Might Also Like

11 comments

  1. Ale pięknie! Ta architektura robi wrażenie. Tylko czemu odnoszę wrażenie, że jest tam tak mało ludzi? Przez upały? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też mieliśmy takie wrażenie. to był newralgiczny czas, mieli wtedy święto niepodległości, potem weekend, śmierć prezydenta. a dodatkowo niekiedy specjalnie starałam się ich uniknąć na zdjęciu ;)

      Usuń
  2. Jakie magiczne zdjęcia! Jakim aparatem i obiektywem zostały zrobione? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję! nikon d700 i nikkor 24-70 ;)

      Usuń
  3. Oglądałam Twoje zdjęcia z podróży wszędzie, gdzie tylko się pojawiły i jestem pod tak ogromnym wrażeniem, że aż szok. Niesamowicie uchwyciłaś chyba każdy cenny walor tego kraju. Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dużą radość sprawił mi Twój komentarz! dziękuję

      Usuń
  4. Zawsze się zastanawiam jaki masz schemat dodawania zdjęć na bloga. Ja podczas podróży robię 10000000 zdjęć a potem nie wiem które mam na blogu umieścić. A u Ciebie z każdej podróży widzimy tylko kilka/naście zdjęć i to jakich pięknych ! Też wybierasz najpiękniejsze ?

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo ciekawa i świetnie udokumentowana podróż, podziwiałam już wcześniej na insta:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie byłem w Uzbekistanie, dlatego bardzo cieszę się, że trafiłem na Twoje zdjęcia. Na zdjęciach najlepiej widać walory i kulturę tego kraju.

    OdpowiedzUsuń